Zarządzenie nr 3/2017/2018
DYREKTORA SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WINCENTEGO WITOSA W WĘGRACH
z dnia 17 października 2017 roku.
W sprawie: procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia
Podstawy prawne stosowanych procedur:
1) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich /Dz. U. z 1982 r. Nr 35 poz. 228 z p. zm. – tekst jednolity Dz. z 2002 r. Nr 11 poz. 109 z / oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą /.
2) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. Nr 35, poz. 230 z p. zm./
3) Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 198/.
4) Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz. U. Nr 30 poz. 179 z późn. zm./
5) Zarządzenie Nr 15/97 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie form i metod działań policji w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich.
6) Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm./
7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem /Dz. U. Nr 26, poz. 226/.
§ 1
W związku z powtarzającymi się przypadkami agresywnych i niebezpiecznych zachowań uczniów na terenie szkoły i poza nią zarządzam wprowadzenie na jej terenie określonych procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia:
agresywne zachowanie ucznia na lekcji stwarzającego zagrożenie dla bezpieczeństwa i zdrowia własnego i innych,
agresywne zachowanie ucznia ( bójka, pobicie),
stosowanie przez ucznia agresji słownej ( wulgaryzmów),
obrażanie nauczycieli i pracowników szkoły przez uczniów,
samowolne opuszczanie szkoły przez ucznia,
agresywne zachowanie uczniów wobec siebie i osób dorosłych,
agresywne zachowania nauczycieli, pracowników szkoły wobec uczniów,
wobec ucznia, którego zachowanie uniemożliwia prowadzenie lekcji
palenia papierosów przez uczniów,
dewastacji mienia szkolnego lub cudzej własności,
kradzieży dokonanej przez uczniów,
wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego,
wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub – przestępstwa,
w przypadku , gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyki,
w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk,
w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
wobec ucznia sprawiającego trudności wychowawcze,
usprawiedliwiania nieobecności uczniów oraz egzekwowania obowiązku szkolnego,
w wypadku, gdy uczeń przyniesie do szkoły alkohol (papierosy),
w przypadku fałszerstwa,
osoby dorosłe będące pod wpływem alkoholu lub innych środków
odurzających na terenie szkoły
§ 2
W przypadku wystąpienia na terenie Szkoły sytuacji zagrożenia wymienionych w § 1 zaleca się działania stosowne do okoliczności. Poszczególne działania zawarte są w załącznikach od 1-21.
Zarządzenie obowiązuje od dnia 19 października 2017 roku
Załącznik nr 1
Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania ucznia na lekcji stwarzającego zagrożenie dla bezpieczeństwa i zdrowia własnego oraz innych:
Podjęcie przez nauczyciela próby wyciszenia zachowania agresywnego poprzez rozmowę z uczniem.
W przypadku, gdy rozmowa nie skutkuje, nauczyciel poprzez przewodniczącego klasy lub dyżurnego ucznia zawiadamia pedagoga / psychologa / dyrektora / innego nauczyciela o zaistniałej sytuacji.
Zabranie ucznia z lekcji przez innego pracownika – nauczyciela szkoły. Zaprowadzenie do gabinetu pedagoga lub psychologa szkolnego. W przypadku braku takiej możliwości zapewnienie bezpieczeństwa pozostałym uczniom poprzez wyprowadzenie ich z klasy np. do świetlicy szkolnej lub czytelni.
W sytuacji koniecznej nauczyciel ma możliwość przytrzymania ucznia.
Poinformowanie rodziców o zachowaniu ucznia i zabraniu go z lekcji.
W sytuacji bardzo agresywnego zachowania ucznia ( grożenie, napaść fizyczna, pobudzenie fizyczne, niemożność uspokojenia przez nauczyciela), zawiadomienie rodziców ucznia i (lub) Policji lub Pogotowia Ratunkowego.
Po jednorazowym agresywnym zachowaniu rodzic/ opiekun prawny podpisuje zgodę na przytrzymywanie dziecka w sytuacjach, kiedy jego zachowanie zagraża bezpieczeństwu i/lub zdrowiu jego i innych uczniów.
Brak takiej zgody jest podstawą do wzywania Policji / Pogotowia Ratunkowego w przypadku pojawienia się zachowań agresywnych.
Rozmowa z rodzicami ucznia przeprowadzona przez wychowawcę/ pedagoga/ psychologa w celu dobrania odpowiednich form pomocy dla dziecka.
W przypadku kolejnych zachowań agresywnych ucznia i jednocześnie braku efektywnej współpracy z rodzicami Szkoła kieruje wniosek do Sądu.
Załącznik nr 1a
Węgry,………………..
Zgoda
Wyrażam zgodę na przytrzymywanie mojego syna/ córki……………………………………… w sytuacjach, kiedy jego/jej zachowanie zagraża bezpieczeństwu i/lub zdrowiu jego/jej lub innych uczniów.
Data i podpis rodzica/prawnego opiekuna
Załącznik nr 2
Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania ucznia ( bójka, pobicie):
Nauczyciel, który jest świadkiem agresywnego zachowania ucznia ( bójka, pobicie), zobowiązany jest do natychmiastowego odizolowania sprawcy od ofiary i przerwania aktu przemocy.
Nauczyciel zapewnia bezpieczeństwo i ewentualną konieczną pomoc medyczną wszystkim uczestnikom zajścia. Jeśli to możliwe zostaje przeprowadzona rozmowa mająca na celu ustalenie przyczyn i okoliczności zdarzenia.
O zaistniałej sytuacji nauczyciel informuje wychowawcę klasy, który wraz z pedagogiem szkolnym przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z uczniem, uświadamiając mu nieodpowiednie zachowanie, a następnie zawiera z nim umowę dotyczącą poprawy zachowania oraz dalszych konsekwencji w przypadku braku poprawy.
Poinformowanie o przebiegu zdarzenia dyrektora szkoły oraz rodziców ucznia.
Wychowawca we współpracy z pedagogiem ( psychologiem) pomaga rodzicom w doborze metod wychowawczych.
W przypadku wystąpienia powtarzających się ataków agresji ze strony tego ucznia, pedagog i wychowawca klasy podejmuje współpracę z PP-P i Policją oraz w porozumieniu z dyrektorem szkoły kieruje wniosek do Sądu o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego demoralizacji ucznia.
Załącznik nr 3
Procedura postępowania wobec ucznia, który stosuje agresję słowną (wulgaryzmy):
Rozmowa nauczyciela z uczniem w celu wyjaśnienia powodu agresji oraz uświadomienia uczniowi skutków takiego zachowania.
Wpisanie uwagi do dziennika, dzienniczka.
Powiadomienie wychowawcy.
W przypadku braku poprawy:
1. Przeprowadzenie przez wychowawcę rozmowy z uczniem.
2. Powiadomienie rodziców.
3. Skierowanie ucznia na rozmowę z pedagogiem.
4. W sytuacji, kiedy uczeń w dalszym ciągu używa wulgaryzmów, przeprowadzona
zostaje rozmowa z dyrektorem i pedagogiem w obecności rodziców.
5. W przypadku braku poprawy i wyczerpania przez szkołę możliwych środków
oddziaływań, uczeń otrzymuje naganę dyrektora, można wnioskować o przeniesienie
do innej klasy ( w zależności od poziomu klasy).
Kolejnym etapem jest powiadomienie Specjalisty ds. Prewencji Nieletnich.
Załącznik nr 4
Procedura postępowania w przypadku, gdy uczeń obraża nauczyciela lub pracownika szkoły:
Zgłoszenie problemu wychowawcy( wpis uwagi do dziennika).
Rozmowa wychowawcy z uczniem na temat niewłaściwego zachowania.
W przypadku, gdy uczeń obraził nauczyciela lub pracownika szkoły w obecności osób trzecich powinien przeprosić tę osobę w obecności świadków zdarzenia.
Jeśli uczeń przeprosi i obieca poprawę- problem wygasa, ale zachowanie ucznia jest pod obserwacją.
W przypadku, gdy uczeń wykazuje bierną postawę lub w dalszym ciągu obraża nauczyciela, powiadamiani są rodzice o zaistniałym fakcie i wezwani do szkoły.
Jeśli sytuacja, kiedy uczeń obraża nauczyciela lub pracownika szkoły powtarza się, o zaistniałym fakcie powiadamiana jest Policja.
Osoba obrażana ma prawo wnieść pozew z powództwa cywilnego
Załącznik nr 5
Procedura postępowania w przypadku samowolnego opuszczenie szkoły przez ucznia:
W przypadku samowolnego opuszczenia zajęć przez ucznia nauczyciel, na którego
zajęciach miało to miejsce, odnotowuje w dzienniku nieobecność ucznia na lekcji
oraz niezwłocznie powiadamia wychowawcę lub – w przypadku jego nieobecności –
dyrektora.
Wychowawca lub dyrektor telefonicznie zawiadamia rodziców
(opiekunów) ucznia.
W przypadku braku kontaktu z rodzicami (opiekunami) wychowawca powiadamia Policję.
Załącznik 6
Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania uczniów wobec siebie i osób dorosłych
Przerwać, w sposób zdecydowany i stanowczy negatywne zachowania sprawcy wobec ofiary.
Powiadomić wychowawcę klasy o zaistniałym konflikcie.
Wychowawca prowadzi postępowanie wyjaśniające i mediacje ze stronami konfliktu.
Wychowawca zawiadamia o zdarzeniu rodziców sprawcy i ofiary konfliktu.
W razie konieczności wychowawca zawiadamia dyrektora/wicedyrektora, którzy zawiadamiają Policję.
Wychowawca ustala rodzaj kary dla sprawcy przemocy w oparciu o obowiązujący system kar i powiadamia o tym fakcie sprawcę i jego rodziców.
W przypadku powtarzających się zachowań agresywnych ucznia lub grupy uczniów wychowawca inicjuje spotkanie zespołu wychowawczego celem wspólnego rozwiązania problemu. W spotkaniu mogą uczestniczyć rodzice sprawcy problemów.
Zespół wychowawczy opracowuje program naprawczy w celu przezwyciężenia trudności.
Załącznik nr 7
Procedura postępowania w przypadku agresywnych zachowań nauczycieli i/lub pracowników szkoły wobec uczniów:
Na wniosek ucznia, pracownika szkoły lub rodziców, dyrektor przeprowadza niezwłocznie postępowanie wyjaśniające z udziałem obu stron konfliktu.
W przypadku potwierdzenia się zarzutów wobec pracownika szkoły dyrektor podejmuje działania dyscyplinarne przewidziane w Regulaminie pracy, Kodeksie pracy lub Karcie Nauczyciela.
Załącznik nr 8
Procedura postępowania wobec ucznia, którego zachowanie uniemożliwia prowadzenie lekcji:
Upomnieć ucznia, który uniemożliwia prowadzenie zajęć.
Uspokoić sytuację w klasie i kontynuować zajęcia, a po nich powiadomić o zajściu wychowawcę klasy.
W przypadku powtarzających się zachowań, wychowawca powiadamia rodziców ucznia i wymierza karę zgodną z przyjętym systemem kar.
W przypadku braku reakcji na upomnienia nauczyciela wezwać , poprzez przewodniczącego klasy lub innego ucznia, wychowawcę klasy, dyrektora lub wicedyrektora szkoły celem odizolowania ucznia od zespołu klasowego.
W przypadku powtarzających się zachowań uniemożliwiających prowadzenie lekcji, wychowawca inicjuje spotkanie zespołu wychowawczego celem wspólnego rozwiązania problemu. W spotkaniu mogą uczestniczyć rodzice sprawcy problemów.
Zespół wychowawczy opracowuje program naprawczy w celu przezwyciężenia trudności.
Załącznik nr 9
Procedura postępowania wobec uczniów palących papierosy :
Zgłosić wychowawcy klasy lub pedagogowi szkolnemu ucznia palącego.
Wychowawca powiadamia rodziców ucznia o zdarzeniu.
Wychowawca lub pedagog szkolny przeprowadza rozmowę dyscyplinującą i profilaktyczną z uczniem informując go o konsekwencjach zdrowotnych i prawnych palenia tytoniu przez nieletnich oraz zobowiązuje ucznia do podpisania oświadczenia o zaniechaniu palenia tytoniu.
W razie powtarzających się przypadków palenia tytoniu przez ucznia wychowawca klasy zobowiązuje go do przygotowania godziny wychowawczej nt. szkodliwości palenia tytoniu lub wykonania gazetki ściennej na ten temat.
W przypadku niezaprzestania palenia tytoniu przez ucznia wychowawca klasy w porozumieniu z pedagogiem i psychologiem szkolnym organizuje spotkanie z rodzicami ucznia oraz nakłada na ucznia stosowne kary.
Załącznik nr 10
Procedura postępowania w przypadku dewastacji mienia szkolnego lub cudzej własności:
Przeprowadzić rozmowę ze wszystkimi świadkami zdarzenia.
Ustalić sprawcę lub sprawców.
Wychowawca wzywa rodziców i powiadamia ich o zdarzeniu i szkodzie.
Rodzic zobowiązuje się naprawić uszkodzone mienie lub pokryć koszty jego naprawy bądź wymiany.
W przypadku szkody materialnej o znacznej wartości dyrektor szkoły powiadamia Policję.
Załącznik nr 11
Procedura postępowania w przypadku kradzieży dokonywanych przez uczniów:
Ustalić sprawcę
Ustalić i przesłuchać ewentualnych świadków zdarzenia.
Powiadomić Policję
Powiadomić rodziców sprawcy kradzieży oraz rodziców poszkodowanego.
W przypadku braku sprawcy powiadomić rodziców o możliwości dochodzenia roszczeń przy udziale Policji.
Załącznik nr 12
Procedura postępowania wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego:
1. Udziela pierwszej pomocy (przedmedycznej) bądź zapewnia jej udzielenie poprzez wezwanie lekarza w przypadku ,kiedy ofiara doznała obrażeń.
2. Niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły.
3. Powiadamia rodziców ucznia.
4. Niezwłocznie wzywa Policję w przypadku, kiedy istnieje konieczność profesjonalnego zabezpieczenia śladów przestępstwa, ustalenia okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia.
Załącznik nr 13
Postępowanie nauczyciela wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub – przestępstwa:
Nauczyciel niezwłocznie powiadamia dyrektora o zdarzeniu.
Ustala okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia.
Przekazuje sprawcę (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) dyrektorowi szkoły lub pedagogowi szkolnemu pod opiekę.
Powiadamia rodziców ucznia-sprawcy.
Niezwłocznie powiadamia Policję w przypadku, gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała, itp.) lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana.
Zabezpiecza ewentualne dowody przestępstwa lub przedmioty pochodzące z przestępstwa i przekazuje je Policji (np. sprawca rozboju na terenie szkoły używa noża i uciekając porzuca go lub porzuca jakiś przedmiot pochodzący z kradzieży).
Załącznik nr 14
Procedura postępowania w przypadku , gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyki:
Nauczyciel zachowując środki ostrożności zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu Policji, próbuje (o ile to jest możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.
Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, wzywa Policję.
Po przyjeździe Policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.
Załącznik nr 15
Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk:
W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk, powinien podjąć następujące kroki:
Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor, itp.) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), ew. innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukiwania odzieży ani teczki ucznia – jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla Policji.
O swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów ucznia i wzywa ich do natychmiastowego stawienia się w szkole.
W przypadku, gdy uczeń mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor szkoły wzywa Policję, która przekazuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.
Jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki Policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.
Załącznik nr 16
Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków:
Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy.
Odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego; stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie.
Wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej.
Zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom Policji – decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
Dyrektor Szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę Policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu – odmawiają przyjścia do szkoły, a jest agresywny bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości, Policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwienia albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych – na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin).
O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny jeśli uczeń nie ukończył 18 lat.
Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, to dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym Policji (specjalisty ds. nieletnich) lub Sądu Rodzinnego.
Spożywanie alkoholu na terenie szkoły przez ucznia, który nie ukończył 17 lat, stanowi wykroczenie z art. 43 ust. 1. Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Należy o tym fakcie powiadomić Policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tej instytucji.
Załącznik nr 17
Procedura postępowania z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze:
Nauczyciel wychowawca ma obowiązek przeprowadzenia diagnozy sytuacji szkolnej i rodzinnej uczniów na początku roku szkolnego.
Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązania problemów szkolnych ucznia.
Nauczyciel informuje rodziców o istniejących trudnościach i zapoznaje ich ze swoim planem działań, jednocześnie zobowiązuje rodzica do rzetelnej współpracy.
Nauczyciel opracowuje plan naprawczy w celu przezwyciężenia trudności ucznia wraz z pisemnym zobowiązaniem dla rodzica.
Wychowawca występuje do rodzica o zgodę na przeprowadzenie badań w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, rzetelnie informując rodzica o znaczeniu opinii w dalszej edukacji ucznia.
W przypadku braku zgody rodzica na przeprowadzenie badań w poradni, a dotyczącego ucznia zagrażającego bezpieczeństwu innych, nauczyciel postępuje zgodnie z procedurą dotyczącą postępowania z uczniem agresywnym.
Załącznik nr 18
Procedury usprawiedliwiania nieobecności uczniów oraz egzekwowania obowiązku szkolnego:
Podstawa prawna:
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, Nr 106, poz. 496; z 1997 r. Nr28. poz. 153, Nr 141. poz. 943, z 1998 r. Nr 117. poz.759. Nr 182, poz. 1126. z 2000r Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz, 239. Nr 48. poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268, Nr 122. poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194. Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz, 362. Nr 113, poz. 984. Wykładnia TK (Dz. U, z 1994 r, Nr45.poz. 184) ad. art. 36 ust. 5).
Wychowawca ustala z rodzicami sposób usprawiedliwiania nieobecności ucznia na zajęciach lekcyjnych ( w formie pisemnej z czytelnym podpisem rodzica).
Rodzice usprawiedliwiają nieobecność ucznia w ciągu tygodnia od jego powrotu do szkoły.
Wychowawca na bieżąco podlicza frekwencję i do 10 dnia każdego miesiąca wypełnia tabelę dotyczącą obecności uczniów w poprzednim miesiącu.
Również do 10 dnia każdego miesiąca wychowawca przekazuje dyrektorowi wykaz uczniów, którzy maja nieusprawiedliwione nieobecności.
O przewidywanej dłużej niż tydzień nieobecności ucznia ( np. pobyt w sanatorium lub szpitalu, przewlekła choroba), rodzice są zobowiązani powiadomić wychowawcę wcześniej, a nie po powrocie dziecka do szkoły.
Jeżeli nieobecność nie zostanie usprawiedliwiona w wyznaczonym terminie ( patrz pkt. 2) wychowawca natychmiast powiadamia o tym fakcie rodziców lub opiekunów ucznia.
Informacja o absencji ucznia jest przekazywana telefonicznie, listownie lub poprzez wywiad środowiskowy. Rodzice mogą być również wezwani do szkoły w celu wyjaśnienia nieobecności dziecka.
Jeżeli uczeń chce się zwolnić z ostatnich w danym dniu lekcji ( np. z powodu wizyty u lekarza), powinien przynieść od rodzica informację na piśmie, potwierdzającą ten fakt.
Wszyscy nauczyciele mają obowiązek odnotować nieobecność ucznia na prowadzonej przez siebie lekcji.
Każdy nauczyciel kontroluje nieobecności uczniów i w przypadku często powtarzającej się absencji ucznia na swoim przedmiocie odnotowuje to w dzienniku na stronie z uwagami.
W przypadku braku współpracy rodzica ( opiekuna) z wychowawcą ( rodzic nie uczestniczy w zebraniach i konsultacjach, nie wyraża chęci na spotkania indywidualne), rodzic otrzymuje przesłane listem poleconym upomnienie dyrektora szkoły zawierające stwierdzenie, że dziecko nie realizuje obowiązku szkolnego, wezwanie do posyłania dziecka do szkoły z wyznaczeniem terminu oraz informację, że niespełnienie tego obowiązku jest zagrożone postępowaniem egzekucyjnym.
W sytuacji, gdy uczeń w dalszym ciągu nie realizuje obowiązku szkolnego, dyrektor szkoły kieruje wniosek o wszczęcie egzekucji administracyjnej do organu egzekucyjnego, jakim jest właściwa gmina. Środkiem egzekucji administracyjnej obowiązku szkolnego jest grzywna, która może być nakładana kilkakrotnie, jednakże grzywny nie mogą przekroczyć łącznie sumy 10 000 zł (art. 121 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji- zmiana opublikowana w Dz. U. z 1996 r. nr 146, poz. 680).
Załącznik nr 19
Procedury postępowania w wypadku, gdy uczeń przyniesie do szkoły alkohol (papierosy):
Nauczyciel zabiera uczniowi alkohol (papierosy) i zabezpiecza go przed zniszczeniem.
Nauczyciel odizolowuje ucznia od innych uczniów, przekazuje go pod opiekę pedagoga. Zawiadamia wychowawcę.
Pedagog zgłasza ten fakt dyrektorowi szkoły, który natychmiast wzywa rodziców (prawnych opiekunów) do szkoły i informuje ich o zaistniałej sytuacji.
Pedagog rozmawia z uczniem w obecności, wychowawcy i rodziców – ustala pochodzenie alkoholu (papierosów), jego ilość, miejsce zakupu, ewentualnie nazwiska osób, które uczestniczyły w zakupie.
Dyrektor szkoły informuje Policję o miejscu zakupu alkoholu lub papierosów przez nieletnich.
Pedagog sporządza protokół, który podpisują rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
W protokole dokładnie opisuje zaistniałą sytuację wraz z ilością i rodzajem alkoholu (papierosów) wniesionego na teren szkoły.Podczas rozmowy dyrektor informuje rodziców (prawnych opiekunów) i ucznia
o konsekwencjach czynu.
Załącznik nr 20
Fałszerstwo
Sytuacje fałszerstwa w szkole:
dokonywanie wpisów do dzienników lekcyjnych (wpisywanie, poprawianie, usuwanie ocen, usprawiedliwianie nieobecności),
przedstawianie fałszywych zwolnień i usprawiedliwień od rodziców,
podrabianie (przerabianie) zaświadczeń lekarskich,
podkładanie prac innych uczniów jako własnych oraz udowodnione przez nauczyciela ściąganie,
inne przypadki (podrabianie zgody rodziców na udział w zawodach sportowych, wycieczce itp.).
1. Osoby mogące podjąć decyzję o wszczęciu postępowania:
– wychowawca klasy,
– nauczyciel przedmiotu,
– pedagog szkolny,
– zespół wychowawczy,
– dyrektor szkoły.
2. Procedura postępowania w wypadku stwierdzenia fałszerstwa:
– powiadomienie rodziców ucznia,
– spotkanie z uczniem i jego rodzicami celem wyjaśnienia powodów fałszerstwa,
– podjęcie decyzji o dalszym postępowaniu w obecności rodziców.
W przypadku powtarzających się sytuacji fałszerstw, szkoła kieruje informację i prośbę o interwencję do Policji.
Załącznik nr 21
Osoby dorosłe będące pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających na terenie szkoły
Na terenie szkoły nie może przebywać osoba będąca pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
Każdy pracownik szkoły ma obowiązek interweniowania w sytuacji, gdy na teren szkoły wejdzie osoba znajdująca się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
W takiej sytuacji pracownik szkoły powinien:
1. Grzecznie, ale stanowczo wyprowadzić osobę będącą pod wpływem alkoholu lub innych środków poza teren szkoły.
W przypadku napotkania oporu zawiadomić Dyrektora szkoły
Dyrektor szkoły wzywa Policję.
Nie dopuszcza się przekazania dziecka pod opiekę osobie będącej pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
W takiej sytuacji należy:
Zawiadomić wychowawcę ucznia lub Dyrektora szkoły.
Wychowawca lub Dyrektor szkoły wzywa w trybie natychmiastowym drugiego rodzica lub opiekuna.
Jeżeli niemożliwe jest skontaktowanie się z rodzicem lub opiekunem Dyrektor szkoły wzywa Policję.
Warszawa, 18 października 2019 roku
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
zbliżają się dni, w których w szczególny sposób pamiętamy o zmarłych. Porządkujemy groby i zapalamy znicze. Wspominamy zarówno naszych bliskich, jak i tych, którzy zapisali się
w historii – tej ogólnonarodowej i lokalnej. Pamięć o nich jest wyrazem szacunku
dla ich życia i dokonań.
Chciałbym, aby w roku ważnych wydarzeń – 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej
i 75. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego – uwrażliwić młodych ludzi na potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach naszej wolności, szczególnie tych, którzy są związani
z historią danego miejsca, regionu, społeczności.
Dlatego też zachęcam Państwa do włączenia się w akcję Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szkoła pamięta” i zorganizowanie w swoich przedszkolach, szkołach, placówkach działań upamiętniających ważne postaci oraz wydarzenia. Chciałbym, aby kulminacja tych aktywności przypadła na 25 października 2019 r. – ostatni piątek
przed 1 listopada. Mam nadzieję, że zainicjowana w tym roku akcja, będzie kontynuowana w kolejnych latach.
W ramach akcji „Szkoła pamięta” można m.in.:
- uporządkować i odwiedzić groby osób zasłużonych i cenionych w danej społeczności;
- odwiedzić lokalne miejsca pamięci i zgłębić ich historię;
- zapalić znicze w miejscach związanych z ważnymi wydarzeniami historii lokalnej;
- posprzątać bezimienne i opuszczone groby, zorganizować zbiórkę kwiatów i zniczy, by udekorować te groby;
- odwiedzić groby zmarłych nauczycieli z danej placówki;
- wesprzeć działania organizacji opiekujących się polskimi cmentarzami i miejscami pamięci za granicą;
- zaprosić lokalnego bohatera, by podzielił się swoimi wspomnieniami;
- zorganizować wystawę upamiętniającą ważne dla danej społeczności wydarzenie;
- zorganizować wycieczkę patriotyczną.
Są to wyłącznie propozycje działań w ramach akcji. Chętnie zapoznam się z innymi inicjatywami realizowanymi przez Państwa przedszkole, szkołę lub placówkę oświatową. Zachęcam do zamieszczania informacji na swoich stronach internetowych oraz postów
z oznaczeniem #SzkołaPamięta w mediach społecznościowych.
Aby wziąć udział w akcji, należy wypełnić ankietę zgłoszeniową widoczną w Strefie dla zalogowanych w SIO (zakładka „Ankieta”). Na zgłoszenia czekamy
do 24 października br. do godziny 15:00.
Przedszkola, szkoły i placówki, które zaangażują się w akcję, będą mogły pobrać specjalnie przygotowane logo i dołączyć do społeczności pielęgnujących pamięć o naszej historii.
Łączę wyrazy szacunku i serdecznie pozdrawiam
Dariusz Piontkowski
Minister Edukacji Narodowej
Wrocław 2019-10-07
Szanowni Państwo Dyrektorzy, Nauczyciele i Rodzice, Droga Młodzieży!
Od dwóch tygodni na ekranach kin gości film „Legiony” (dozwolony
od lat 13). Opowiada on o pokoleniu, które „na stos rzuciło swój życia los”
i poszło w bój o wyśnioną Polskę. Upomniało się o to, co dla każdego Polaka najświętsze – o wolność i niepodległość. I Kompania Kadrowa, która
z podkrakowskich Oleandrów wyruszyła o świcie 6 sierpnia 1914 roku, rozrosła się w I Brygadę, a następnie w Legiony. Czyn Legionów Polskich walnie przyczynił się do odzyskania własnej państwowości po latach zaborów.
Film „Legiony” jest ważny i piękny, historycznie wierny, przenosi nas
w przełomowe czasy sprzed stu lat. Poruszająco i malarsko portretuje losy
i wybory ówczesnych Polaków, szczególnie młodych dziewcząt i chłopców. Każdy z nich miał swoje ambicje, marzenia, plany, zobowiązania, pasje, namiętności i rozterki. Chciał kochać i żyć. Ale w chwili próby stanął ramię
w ramię z innymi do walki o Niepodległą.
Film „Legiony” to film o wartościach najważniejszych i najpiękniejszych: wierności, miłości, nadziei, odwadze, poświęceniu. O ludziach z krwi i kości, ich emocjach i dylematach. O Polsce i Polakach. O nas – wszak jak pisał wielki romantyczny poeta i narodowy wieszcz Cyprian Kamil Norwid – „przeszłość
to jest dziś, tylko cokolwiek dalej”. My z Nich.
Bardzo proszę o zorganizowanie wyjść całej szkoły lub klas do kina.
Z całego serca zachęcam do pójścia na film „Legiony” w gronie rodzinnym,
z przyjaciółmi lub indywidualnie. Naprawdę warto!
Z wyrazami szacunku
Roman Kowalczyk
Dolnośląski Kurator Oświaty
Warszawa, 13 września 2019 r.
OSTATNI DZWONEK – DO #CODEWEEK2019 JUŻ MNIEJ, NIŻ MIESIĄC!
Już niespełna miesiąc dzieli nas od rozpoczęcia siódmej edycji Europejskiego Tygodnia Kodowania! O co chodzi w tym komputerowym zamieszaniu? Dlaczego warto się zaangażować? Czy moje dziecko może wziąć udział? Co z opłatami? Odpowiedź na te i inne nurtujące pytania znajdziecie poniżej, więc… Zapraszamy do lektury!
Od 5 do 20 października w całej Europie, w tym oczywiście w Polsce, będziemy świętować Europejski Tydzień Kodowania, czyli #CodeWeek2019. Na czym polega to świętowanie? Na świetnej zabawie, do której zapraszamy wszystkich, w każdym wieku.
Europejski Tydzień Kodowania to …
wydarzenie społeczne, w które angażują się wszystkie europejskie państwa i nie tylko! Jego misją jest poszerzanie i promowanie kompetencji z zakresu programowania i zachęcanie osób w każdym wieku do rozpoczęcia przygody z programowaniem. W skrócie: jeśli wiesz co nieco o programowaniu – w trakcie CodeWeek dowiesz się jeszcze więcej, jeśli o programowaniu nie wiesz nic – CodeWeek to świetna okazja, by zacząć swoją przygodę z kodami i robotami. Zapewniamy – to prostsze, niż Wam się wydaje! Dlatego do wspólnej zabawy zapraszamy osoby w każdym wieku – od maluchów z przedszkoli, po członków klubów seniora. Dajemy słowo – wszyscy będziecie bawić się świetnie.
Po co uczyć dzieci programowania?
Po co nam to programowanie? To nie tylko ścieżka kariery. To przede wszystkim nauka, która daje szansę na zdobycie uniwersalnych kompetencji – kluczowych nie tylko dla dzieciaków, ale i bardzo przydatnych w dorosłości. Wbrew popularnej opinii – programowanie to nie tylko siedzenie przed komputerem, ale to przede wszystkim ćwiczenie logicznego myślenia, spostrzegawczości, koncentracji uwagi czy umiejętności matematycznych. Projektowanie prostych komputerowych algorytmów daje dzieciom (i wielu dorosłym) poczucie sprawczości oraz uczy zadaniowego podejścia do problemów. Praca w zespołach, czy szukanie wspólnych rozwiązań, pomagają doskonalić także kompetencje społeczne. Nie trzeba być matematycznym orłem, by być świetnym programistą. Dajemy słowo – humaniści także sobie poradzą J
Programowanie to frajda!
Zeszłoroczna edycja CodeWeek cieszyła się ogromną popularnością! Przez dwa tygodnie w całej Polsce zorganizowaliśmy ponad pięć tysięcy wydarzeń. Jesteśmy bardzo dumni z tego wyniku i jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim, którzy się zaangażowali. Apetyt oczywiście rośnie w miarę jedzenia, dlatego w tym roku mierzymy jeszcze wyżej. Na kogo liczymy najbardziej – oczywiście na uczniów, nauczycieli i rodziców. Bez Was nic się nie uda.
Krok po kroku
Tak jak wspominaliśmy – nie ma ograniczeń wiekowych. Każdy pomysł na zaangażowanie jest dobry. Liczą się dobre chęci i miłe spędzenie czas.
Zacznijcie od lekcji informatyki, które odbędą się w Waszej szkole pomiędzy 5 a 20 października. Inne pomysły? Turniej logicznych gier planszowych, pogadanka o nowych technologiach, konkurs dla uczniów, a może obejrzycie razem film z nowinkami technicznymi w rolach głównych i później o nim podyskutujecie? Dobrym pomysłem jest także zaproszenie seniorów i pokazanie im jak obsługiwać komputer lub smartfona. Jeśli o to chodzi, nie ma lepszych nauczycieli od dzieci.
Pamiętajcie o jednym – jakiekolwiek wydarzenie zorganizujecie, zgłoście je na stronie www.codeweek.eu/events To ważne – liczba zgłoszonych w każdym kraju inicjatyw decyduje, który kraj zdobędzie pierwsze miejsce w tym ogólnoeuropejskim wyścigu fair play.
Kto pyta, nie błądzi
Jeśli macie pytania lub to co napisaliśmy nie jest dla Was jasne, zajrzyjcie na stronę www.koduj.gov.pl. Zachęcamy również do śledzenia profilu Code Week PL na Facebook’u (https://pl-pl.facebook.com/CodeWeekPL/). Możecie też do nas pisać na adres: programowanie@mc.gov.pl
Bądźmy w kontakcie!
Pozdrawiamy
Zespół #CodeWeek2019
Wrocław 2019-09-16
Drodzy Rodzice!
Z radością informuję, że szkoły, przedszkola i placówki na Dolnym Śląsku pracują normalnie, panuje w nich spokój, ład i porządek.
Podwójny rocznik złożony z absolwentów gimnazjów i szkół podstawowych
z powodzeniem zmieścił się w liceach ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych. Trudno by było inaczej, skoro organy prowadzące (wśród nich lwią część stanowią samorządy) przygotowały w poszczególnych typach szkół więcej miejsc niż uczniów. Wszystkim osobom zaangażowanym w tę dwukrotnie intensywniejszą rekrutację należą się serdeczne podziękowania. Miejsc starczyło
z kilku powodów – niż demograficzny od kilkunastu lat dotykał szkoły dolnośląskie (to przyczyna najważniejsza), wygaszone zostały gimnazja w zespołach szkół, część budynków gimnazjalnych została przeznaczona na potrzeby szkół ponadpodstawowych, w niektórych szkołach zaadaptowano dodatkowe pomieszczenia. Tak jak w poprzednich latach najlepsi uczniowie dostali się do szkół pierwszego wyboru, ci ze słabszymi wynikami do szkół drugiego i trzeciego wyboru.
Z danych zebranych przez Kuratorium Oświaty od dyrektorów szkół na dzień
9 września br. wynika, że spośród 402 szkół ponadpodstawowych w 72 zajęcia dydaktyczne (lekcje) kończą się później, w 27 wcześniej niż rok temu. 82 szkoły kończą zajęcia po godzinie 16.00, wśród nich w 32 szkołach zajęcia po godz. 16.00 odbywa tylko jeden oddział i to najczęściej tylko w jednym dniu tygodnia. Wśród działających w bieżącym roku szkolnym 402 dolnośląskich szkół ponadpodstawowych wydłużona organizacja zajęć dotyczy od 7% (28 szkół,
w których co najmniej 2 oddziały przez większość dni tygodnia kończą naukę po godz. 16.00) do 20 % (82 szkoły kończące zajęcia po godz. 16.00). W ubiegłym roku było to odpowiednio od 5% (18 z 363 działających wówczas szkół) do 16,5% (60
z 363 szkół). W ubiegłym roku 13 szkół kończyło pracę po godz. 18.00, w tym roku jest to 19 szkół. Późne kończenie zajęć dotyczy głównie szkół kształcących
w zawodach (technika, szkoły branżowe) i sportowych, a powodem jest zbyt mała liczba specjalistycznych pracowni i obiektów sportowych.
W trakcie rekrutacji część osób życia publicznego i część mediów prorokowała „armagedon” i „apokalipsę” w szkołach ponadpodstawowych po przyjęciu podwójnego rocznika. Te kasandryczne zapowiedzi, bałamutne w treści i histeryczne w formie nie spełniły się. Powyższe dane udowadniają, że żaden „armagedon” ani żadna „apokalipsa” w oświacie dolnośląskiej nie nastąpiły. Sprawdziły się za to przewidywania i zapowiedzi Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.
Pragnę poinformować, że Kuratoriom Oświaty monitoruje sytuację kadrową
w szkołach, przedszkolach i placówkach na Dolnym Śląsku. Obecnie mamy zatrudnionych 48 tysięcy nauczycieli (od kilku lat liczba nauczycieli rośnie; rośnie liczba nauczycieli pełnozatrudnionych, maleje natomiast liczba nauczycieli niepełnozatrudnionych). Na dzień 9 września br. dyrektorzy wykazali braki
w zatrudnieniu w 365 szkołach/przedszkolach/placówkach na 3031 działających. Dyrektorzy poszukują 680 nauczycieli (136 na pełny etat, pozostałych na pojedyncze godziny). Zajęcia i stanowiska, w przypadku których najczęściej występują trudności z zatrudnieniem nauczycieli z kwalifikacjami, to przede wszystkim wychowanie przedszkolne, a także: przedmioty zawodowe, język angielski, edukacja dla bezpieczeństwa, psycholog, wychowanie do życia w rodzinie, doradca zawodowy, matematyka. Fakt, że dyrektor poszukuje nauczyciela, nie oznacza, że zajęcia nie są realizowane. Najczęściej są one prowadzone przez innych nauczycieli na zasadzie godzin ponadwymiarowych lub zastępstw. Dyrektor może też wystąpić do kuratora
o zgodę na powierzenie zajęć osobie bez wymaganych kwalifikacji (np. studentowi ostatniego roku studiów czy nauczycielowi pokrewnego przedmiotu).
Pragnę Państwu przypomnieć, że art.48 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi:
- Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.
- Ograniczenie lub pozbawienie praw rodzicielskich może nastąpić tylko
w przypadkach określonych w ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu.
Ponadto zgodnie z art.86 Prawa Oświatowego:
1. W szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
2. Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły lub placówki, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki i rady rodziców.
Przepisy prawa oraz prawa obywatelskie gwarantowane w Konstytucji RP nie mogą być naruszane. Prawa rodziców, którzy powierzyli kadrze pedagogicznej to co mają najcenniejszego – czyli swoje dzieci – muszą być respektowane.
Spieszę poinformować, że na konferencjach inaugurujących nowy rok szkolny 2019/2020 zwróciłem się do dyrektorów o staranny dobór osób, instytucji
i organizacji kooperujących ze szkołą oraz każdorazowe dopełnianie procedur wymaganych przez prawo. Poprosiłem o rozwagę, odpowiedzialność
i przezorność. Szkolne wspólnoty nie mogą bowiem być rozrywane przez spory, kłótnie i konflikty, w tym konflikty ideologiczne dotyczące sfery tak intymnej jak seksualność uczniów.
Warto także wiedzieć, że Rozporządzenie MEN w sprawie bezpieczeństwa
i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach w § 14 ust.3 stanowi, że:
„Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego:
- ustala długość przerw międzylekcyjnych;
- organizuje przerwy w sposób umożliwiający uczniom spożycie posiłków na terenie szkoły lub placówki.”
Szanowni Rodzice!
Stanowicie Państwo bardzo ważną część wspólnot złożonych z uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników i przyjaciół szkoły. Proszę o częstą obecność w szkole i zainteresowanie jej sprawami. Proszę o aktywność, zaangażowanie
i wsparcie. Z początkiem roku szkolnego 2019/2020 życzę Państwu, Państwa pociechom i całym społecznościom szkolnym wielu pięknych chwil, radości
i sukcesów. Wytrwałości, cierpliwości i zdrowia. Realizacji planów i spełnienia marzeń.
Z poważaniem pozostaję
Roman Kowalczyk
Dolnośląski Kurator Oświaty
Warszawa, 2 grudnia 2019 r.
Szanowni Państwo, Dyrektorzy Szkół, Przedszkoli i Placówek Oświatowych,
Drodzy Nauczyciele i Uczniowie,
zachęcam wszystkie szkoły, przedszkola i placówki oświatowe oraz polskie szkoły za granicą do udziału w kolejnej edycji akcji „Razem na Święta”. W ubiegłym roku w przedsięwzięcie włączyli się uczniowie i nauczyciele z ponad 6 tys. placówek. Organizowali oni zbiórki darów dla potrzebujących, pomagali seniorom w przedświątecznych porządkach, odwiedzali osoby chore i samotne.
Wiem, że tysiące uczniów na co dzień angażuje się w przedsięwzięcia charytatywne. W wielu szkołach funkcjonują kluby i koła wolontariatu, które realizują działania zasługujące na prawdziwe uznanie. Chciałbym, aby te wspaniałe inicjatywy zostały wzmocnione szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy najwięcej osób oczekuje na pomoc.
Jestem przekonany, że wsparcie, jakie otrzymają one od uczniów, będzie najlepszym sygnałem, że nie są same, że zawsze jest ktoś, kto o nich pamięta.
Z ogromną przyjemnością zapoznam się z działaniami prowadzonymi przez szkoły, przedszkola i placówki oświatowe w okresie przedświątecznym. Zachęcam do dzielenia się najciekawszymi inicjatywami i publikowania informacji na stronach internetowych oraz profilach w mediach społecznościowych z oznaczeniem #RazemNaŚwięta. Wszystkie szkoły, przedszkola i placówki, które przystąpią do akcji, będą mogły pobrać specjalny logotyp i otrzymać pamiątkowy dyplom.
Jeszcze raz gorąco zachęcam do udziału w akcji. Na zgłoszenia czekamy do 19 grudnia do godz. 12:00. Wszystkie szczegóły dotyczące akcji znajdą Państwo na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Bądźmy razem na Święta!
Z wyrazami szacunku
Dariusz Piontkowski
Minister Edukacji Narodowej