Szanowni Rodzice i Opiekunowie,
Szanowni Rodzice i Opiekunowie!
Przypominamy Państwu, iż nasza szkoła uczestniczy w obecnym roku szkolnym, w unijnym Programie dla
szkół, który jest realizowany przy współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa. Jest to program
edukacyjny, dzięki któremu, w atrakcyjny sposób, dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, regularnie
spożywając w szkole dostarczane im owoce i warzywa oraz mleko i produkty mleczne oraz realizując
w ramach Programu działania edukacyjne.
W ramach uczestnictwa w Programie nasza szkoła ma zawartą umowę z dostawcą/dostawcami
dostarczającymi owoce i warzywa oraz mleko i produkty mleczne, które następnie są udostępniane dzieciom
w klasach I-V.
W II semestrze roku szkolnego 2022/2023 dzieci uczestniczące w Programie otrzymają,
co najmniej 2 razy w tygodniu, przez 7-12 tygodni, łącznie:
– 25 porcji świeżych owoców i warzyw oraz soki owocowe,
– 20 porcji mleka i produktów mlecznych.
Do dzieci w ww. semestrze w ramach Programu trafią następujące produkty: jabłka, gruszki, truskawki, soki
owocowe, marchewki, rzodkiewki, kalarepa, pomidorki oraz mleko białe, jogurty i kefiry naturalne.
Każdy rodzic lub opiekun dziecka powinien zapoznać się z zasadami Programu, w tym z powyższym katalogiem
dostarczanych produktów i wyrazić zgodę na udział dziecka w Programie, do czego serdecznie Państwa
zachęcamy. Dostawca zobowiązany jest dostarczyć ww. produkty do szkoły gotowe do spożycia przez dzieci,
czyste, a w przypadku gdy jest to wymagane, pokrojone i odpowiednio zapakowane. Po dostarczeniu
produktów przez dostawcę, nim zostaną one udostępnione dzieciom, ich jakość sprawdzana jest również przez
pracowników szkoły. Mając na uwadze zarówno aspekty edukacyjne, jak również konieczność zachowania
właściwej jakości, w tym ciągu chłodniczego, produkty te powinny zostać spożyte przez dzieci w szkole po ich
udostępnieniu i nie powinny być zabierane przez uczniów do domów. Jakość świeżych owoców i warzyw
(pokrojonych i zapakowanych) lub produktów mlecznych, przetrzymywanych w temperaturze pokojowej przez
kilka godzin w plecaku szkolnym ulega pogorszeniu co często powoduje, że nie nadają się one do spożycia
przez dzieci. W przypadku, gdy taka sytuacja będzie miała miejsce prosimy o Państwa reakcję i wsparcie
w rozmowie z dziećmi, tak aby zachęcić je do wspólnego spożywania świeżych produktów w szkole, razem
z rówieśnikami. Przykład kolegów i koleżanek jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na skuteczność
Programu i kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych. Zachęcamy Państwa również do wspólnego
kontynuowania w środowisku domowym zdrowego odżywiania i aktywnego stylu życia, co niewątpliwie
wzmocni skuteczność Programu, a przy tym będzie inwestycją w zdrowie całej rodziny.
Wszelkie informacje dotyczące Programu są dostępne
na stronie internetowej dedykowanej Programowi:
https://www.programdlaszkol.org/.
Jednocześnie wszelkie uwagi dotyczące realizacji Programu
w szkole prosimy zgłaszać w pierwszej kolejności
do właściwego Oddziału Terenowego KOWR
https://www.programdlaszkol.org/kontakt/punkty-terenowe
lub na adres mailowy programdlaszkol@kowr.gov.pl.
Gmina Żórawina otrzymała pozytywną decyzję o udzieleniu dofinansowania na projekt pn: „Kształcenie w młodości sukces w przyszłości uczniów w Gminie Żórawina” na prowadzenie zajęć dodatkowych i zakup wyposażenia, na kwotę 815 960,50 złotych. Całkowita wartość projektu to 859 419 zł. Jest to kontynuacja aktualnie prowadzonego, rozłożonego na lata 2018-2019 projektu o tytule: „Dla przyszłości-rozwijamy kompetencje kluczowe uczniów szkół z Gminy Żórawina”,w którym dofinansowanie wynosi ponad 1,6 mln zł. W ramach tych środków udało się już zakupić rzutniki, tablice multimedialne, tablety, drukarkę 3D, sprzęt elektroniczny, pomoce dydaktyczne do nauki chemii, biologii, fizyki, geografii, matematyki, jezyków obcych i wielu innych, w tym zajęć logopedycznych.
Oba projekty realizowane są w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Wójewództwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020:
Oś Priorytetowa: 10 Edukacja
Działanie: 10.2 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej
Poddziałanie: 10.2.2 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej – ZIT WrOF.
Duże ekrany dotykowe w szkołach zamiast tablic to technologia przyszłości dostępna już dziś!
Tak jak po zwykłych tablicach kredowych nastał czas tablic interaktywnych, tak właśnie nadeszła epoka dużych monitorów dotykowych, które powinny znaleźć się w każdej klasie. Monitory dotykowe to rozwiązanie zastępujące projektory, tablice itp.
Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży BAKCYL to strategiczne, długofalowe partnerstwo firm i instytucji sektora bankowego w Polsce na rzecz podnoszenia poziomu wiedzy młodego pokolenia z zakresu praktycznych finansów. Projekt jest częścią jednego z największych niekomercyjnych programów edukacyjnych sektora finansowego w skali Europy „Bankowcy dla Edukacji”.
Lekcje BAKCYLa
W ramach programu Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży BAKCYL realizujemy lekcje w szkołach:
- podstawowych dla klas VI – VIII
Tematy lekcji:
– Twoje pieniądze
– Od oszczędzania do inwestowania
- ponadpodstawowych
Tematy lekcji:
– Rynek finansowy – zaufanie w biznesie
– Moje finanse – myślę przedsiębiorczo
– Mądre inwestowanie
Wszystkie lekcje prowadzone są przez wolontariuszy sektora bankowego zgodnie z programami BAKCYLA
- zajęcia prowadzone w ramach projektów współorganizowanych z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości
– dla klas II i III szkół podstawowych – projekt „Od grosika do złotówki” – przejdź na stronę projektu
– dla starszych klas szkół podstawowych – projekt „Ekonomia na co dzień” – przejdź na stronę projektu
– dla szkół ponadpodstawowych – projekt „Moje finanse” – przejdź na stronę projektu
Podstawowym elementem cyfrowego bezpieczeństwa w szkołach jest wiedza i świadomość uczniów, ale także nauczycieli i rodziców na temat możliwych zagrożeń i ryzyka związanego z korzystaniem z Internetu i nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Projekt Cyfrowobezpieczni.pl – Bezpieczna Szkoła Cyfrowa wymyśliliśmy po to, by skutecznie odpowiedzieć na problemy i wyzwania związane z bezpiecznym korzystaniem z zasobów cyberprzestrzeni w polskich szkołach.
Realizując projekt szczególną wagę przywiązywać będziemy do tego, by umiejętnie motywować dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców do aktywności w sferze profilaktyki i zachęcania uczniów do odpowiedzialnych zachowań w Sieci. Zaproponujemy systemowe rozwiązania, które pozwolą lepiej wykorzystywać narzędzia cyfrowe dla wspierania rozwoju uczniów, przy jednoczesnym zapewnieniu dzieciom bezpieczeństwa i nauczeniu ich zasad mądrego korzystania z Internetu i urządzeń cyfrowych.
“Mały Mistrz”
W naszej szkole od września 2014 roku realizowany jest program sportowy dla uczniów klas I-III o nazwie Mały Mistrz, którego ideą jest propagowanie aktywnej postawy. Obecnie obejmuje on wszystkich uczniów klasy I-III. Osobą odpowiedzialną za realizację programu w naszej szkole jest nauczyciel wychowania fizycznego mgr Agnieszka Banaszak-Ożóg.
Projekt „Mały Mistrz” jest współfinansowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, oraz Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Formuła „Małego Mistrza” opiera się na sześciu zasadniczych blokach sportowych z możliwością poszerzania o pokrewne dziedziny. W każdym bloku uczeń ma szansę opanowania określonych umiejętności i wiadomości, za które nagradzany jest odpowiednią odznaką.
Bloki te to: Rowerzysta-Turysta, Gimnastyk-Tancerz, Saneczkarz-Narciarz-Łyżwiarz, Piłkarz,Lekkoatleta, Pływak-Wodniak.
Poszczególne bloki (dziedziny sportowe) realizowane są w układzie czasowym zgodnym z rokiem szkolnym i dostosowane między innymi do warunków atmosferycznych. Zajęcia z zaproponowanych sprawności mogą być prowadzone przez nauczyciela w ciągu trzech lat nauki w klasach I – III, z tym, że z każdym rokiem zwiększają się wymagania, którym powinno sprostać dziecko. Nauczyciel może w kolejnych latach zmieniać (rozszerzać) niektóre sprawności i tak np. w I klasie – w ramach sprawności Piłkarz – realizować zajęcia z piłki nożnej, a w kolejnych latach wdrażać treningi, np. z koszykówki czy z siatkówki.
Uczniowie po opanowaniu kolejnych sprawności i umiejętności ruchowych otrzymują odznakę, którą wklejają do specjalnej legitymacji. Zdobywca kompletu sprawności otrzymujetytuł Małego Mistrza.
Główne cele programu “Mały Mistrz” to:
- poprawa stanu zdrowia i sprawności fizycznej uczniów klas I-III;
- promowanie nowych, atrakcyjnych form zajęć ruchowych zgodnych z nową podstawą programową;
- monitorowanie stanu zdrowia, rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej uczniów klas I-III;
- określenie preferencji w wyborze aktywności fizycznej uczniów;
- zachęcenie uczniów do nowych form aktywności fizycznej.
“Umiem pływać”
Uczniowie klasy II co roku biorą udział w programie ,,Umiem pływać”, który upowszechnia naukę pływania. Jest to 10 wyjazdów na basen trwających po 2 jednostki lekcyjne. Dzięki temu wiele naszych dzieci może pochwalić się już umiejętnościami w tym zakresie.
Zajęcia sportowe realizowane w ramach programu powszechnej nauki pływania to przede wszystkim nauka podstawowych umiejętności pływania, jak też możliwość rozwijania i podnoszenie sprawności fizycznej. Uczestnictwo w programie wpływa także na zachęcenie do systematycznego uprawiania sportu oraz prowadzenia zdrowego i aktywnego stylu życia. Należy podkreślić, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych na basenie, bez względu na poziom umiejętności i sprawności fizycznej.
Główne cele programu “Umiem Pływać” to:
- upowszechnianie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży,
- nabycie przez dzieci podstawowych umiejętności pływania,
- profilaktyka przeciwdziałania i korygowanie wad postawy,
- zapobieganie zjawiskom patologii społecznych, poprzez skierowaną do uczniów ofertę uczestnictwa w dodatkowych zajęciach sportowych,
- efektywne wykorzystanie infrastruktury sportowej (pływalnie),
- wyrównywanie szans w dostępie do infrastruktury sportowej poprzez objęcie programem w szczególności uczniów, zamieszkałych w miejscowościach, w których nie ma pływalni,
- edukacja w zakresie bezpiecznego korzystania z akwenów.
Program “Mały Mistrz” i “Umiem pływać” wzajemnie się uzupełniają i wpływają na prawidłowy rozwój dzieci z naszej szkoły.
W latach szkolnych 2014/15 i 2015/16 w Szkole Podstawowej w Węgrach realizowany był ogólnopolski projekt sportowy pod hasłem „MultiSport”- są to zajęcia sportowe dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej.
Ideą projektu MultiSport jest organizacja i prowadzenie systematycznych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych dla dzieci szkół podstawowych.
Zajęcia prowadzone są w różnorodnych, nowoczesnych i atrakcyjnych formach, stymulujących aktywność fizyczną uczestników.
W projekcie biorą udział uczniowie uzdolnieni ruchowo jak i Ci, którzy chcą podnieść swoją sprawność fizyczną. Uczniowie mogą w pełni rozwijać swoje zdolności psychomotoryczne, podnosić swój poziom wyszkolenia. Mając na uwadze przede wszystkim troskę o ucznia, jego sprawność i zdrowie, zwracam szczególną uwagę na problem ustawicznej aktywności fizycznej podejmowanej świadomie, dobrowolnie i z entuzjazmem. Zajęcia są prowadzone 3 razy w tygodniu, w grupie ćwiczebnej liczącej max 20 osób, w 90- minutowych jednostkach lekcyjnych z podziałem na trzy bloki tematyczne.
lekkoatletyka i gimnastyka
gry zespołowe
sporty mające tradycje i zapotrzebowanie w danym środowisku lokalnym.
Zgodnie z założeniami programu, przeprowadzony został Mini Test MultiSport składający się z 3 prób (zwis na drążku, bieg wahadłowy 5x10m, bieg długi – w zależności od wieku uczestników 600, 800, 1000 m).Uczniowie bardzo chętnie przystąpili do udziału w teście, a uzyskane wyniki posłużą do oceny poprawy sprawności fizycznej w przyszłym roku szkolnym.
Pozalekcyjne zajęcia sportowe dają uczniom możliwość spędzania wolnego czasu aktywnie i z pożytkiem dla zdrowia. Pozwalają odpocząć, zregenerować siły fizyczne i psychiczne po całodziennym pobycie w szkole.
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe dla uczniów, realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie.
Cały program NHEF jest zgodny z podstawą programową i rekomendowany przez MEN.
Pola Nadziei to akcja ekologiczno-charytatywna realizowana wyłącznie przez hospicja. Została wymyślona przez Fundację Marie Curie Cancer Care z Edynburga w Wielkiej Brytanii. Fundacja powstała w latach czterdziestych ubiegłego wieku. Dziś jest wiodącym wśród specjalistycznych ośrodków opieki paliatywnej w Wielkiej Brytanii.
Pola Nadziei to edukacja i rozwój wolontariatu, a zarazem pozyskiwanie środków na opiekę paliatywną. W Pola Nadziei chętnie angażują się wolontariusze z przedszkoli, szkół, a coraz częściej także z firm. Wolontariusze sadzą jesienią żonkile dając wyraz jedności z chorymi dziećmi. Obsadzają rabatki, małe lub większe ogródki, a niektórzy nawet cale pola. Do wiosny odbywają się prelekcje lub warsztaty prowadzone przez pracowników i wolontariuszy Fundacji. Wiosna to czas finałowych działań – kwest, festynów i innych aktywności. Jednym ze stałych elementów akcji jest Żółty Marsz Życia – pokojowa, optymistyczna demonstracja, która chce pokazać, że osoby nieuleczalnie chore są tuż obok nas, że ŻYJĄ i mają podobne, jak zdrowi ludzie, marzenia i pragnienia.
Szkoła Podstawowa im. Wincentego Witosa w Węgrach bierze udział w projekcie „Eksperci Programowania” współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 – 2020.
W ciągu najbliższych 18 miesięcy uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej poprzez zabawę będą uczyć się podstaw programowania z użyciem programów Scratch, Scratch Jr lub Baltie. Zajęcia z użyciem maty edukacyjnej i klocków LEGO WeDo 2 pozwolą w formie zabawy rozwijać w uczniach kompetencje informatyczne, myślenie komputacyjne, zdolność do kreatywnego rozwiązywania problemów i myślenia algorytmicznego. Zostanie przeprowadzonych 3150 godzin dydaktycznych szkoleń dla nauczycieli, w trakcie których zostaną oni przygotowani do prowadzenia zajęć z podstaw programowania, zdobędą umiejętności z zakresu efektywnego wykorzystywania narzędzi informatycznych w edukacji wczesnoszkolnej oraz otrzymają wsparcie profesjonalnych trenerów na każdym etapie wdrażania zajęć.
- Cel projektu
Celem projektu jest zwiększenie kompetencji w zakresie nauczania programowania wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, podniesienie umiejętności programowania wśród uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej oraz zwiększenie potencjału techniczno – dydaktycznego szkół objętych wsparciem.
- Ramowy przebieg działań
- Przekazanie materiałów informacyjnych do szkoły: plakaty i ulotki dotyczące projektu.
- Zbieranie deklaracji uczestnictwa wśród nauczycieli i uczniów. Deklaracje muszą zostać podpisane przez opiekunów prawnych dziecka. Wzory deklaracji zostaną w najbliższym czasie przekazane Państwu, przez osoby odpowiedzialne za realizację projektu.
- Dostarczenie do szkół pomocy dydaktycznych umożliwiających realizację projektu, m.in. Zestawów robotów WeDo 2 i mat edukacyjnych (o datach i sposobach dostarczenia sprzętu zostaną Państwo poinformowani przez osoby odpowiedzialne za realizację projektu).
- Szkolenie stacjonarne dla nauczycieli (45 godzin dydaktycznych): Przewidywana organizacja zajęć: w tygodniu popołudniami w blokach ok. 5 godzinnych lub w weekendy w blokach ok. 7-8 godzinnych.
- Szkolenie praktyczne z uczniami (30 godzin dydaktycznych) zajęć pozalekcyjnych prowadzonych przez każdego nauczyciela, przy wsparciu trenera, z grupą uczniów z klas 1-3. Szkolenie prowadzone jest na podstawie scenariuszy zajęć dostarczanych przez Wyższą Szkołę Humanitas.
Przez cały czas trwania projektu działać będzie internetowa platforma wspomagająca, służąca m.in. gromadzeniu i przekazywaniu materiałów dydaktycznych, wymianie doświadczeń i wiedzy, zadawaniu pytań specjalistom, prowadzeniu konsultacji. Platforma stanowi dodatkowe, łatwe w dostępie wsparcie dla nauczycieli uczestniczących w projekcie.
- Szkolenia
Dzięki szkoleniom, które zostały opracowane na potrzeby projektu wyzwanie jakim jest zdobycie nowych, niezbędnych umiejętności i kompetencji, stanie się dla uczestników pełną zabawy i satysfakcji przygodą z nowymi technologiami. Nauczyciele odkryją szereg możliwości jakie mogą dać w ich pracy narzędzia informatyczne.
Szkolenie praktyczne:
30 godzin dydaktycznych zajęć praktycznych prowadzonych przez każdego nauczyciela, przy wsparciu trenera, z grupą uczniów klas 1-3 w postaci zajęć pozalekcyjnych, z czego 16 godzin dydaktycznych będzie się odbywało wspólnie z trenerem obecnym na zajęciach, a 14 godzin dydaktycznych przy wsparciu trenera w formie online za pośrednictwem wideokonferencji.
- Wsparcie materialne
W ramach projektu placówka otrzyma narzędzia edukacyjne pozwalające na prowadzenie zajęć pozalekcyjnych z nauki programowania. Narzędzia te zostały wybrane na podstawie analizy dobrych praktyk w tym zakresie.
W efekcie szkoły otrzymają m.in. :
Zestawy LEGO WeDo 2.0 – zestawy klocków wzbogacone o urządzenia umożliwiające tworzenie ruchomych robotów, sterowalnych z poziomu komputera lub tabletu. Praca z zestawem daje niesamowite możliwości dla rozwijania umiejętności logicznego i algorytmicznego myślenia, uczy twórczego rozwiązywania problemów, planowania i realizowania własnych projektów będąc jednocześnie ekscytującą i wciągającą zabawą.
Kamera USB – kamera o wysokiej rozdzielczości wraz z zestawem głośnomówiącym umożliwiać będzie obserwacje zajęć prowadzonych przez nauczyciela, przekazywanie uwag a także szybką pomoc w przypadku problemów sprzętowych lub organizacyjnych
Maty do nauki programowania – mata o wszechstronnym zastosowaniu w edukacji, pozwalająca w formie zabawy wprowadzać dzieci w tajniki tworzenia kodu. Daje nie tylko możliwość ćwiczenia kompetencji niezbędnych w nauce programowania, ale również kształtuje miękkie kompetencje ucznia, takie jak umiejętność pracy w grupie czy kreatywność. Jest to narzędzie dające ogromne, ograniczone jedynie granicami wyobraźni możliwości wykorzystywania na lekcjach wszelkiego typu.
KONKURSY ›
Ekonomiczne Matematyka i Ekonomia dla kl. 4-6 (VI)
Organizator:
Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
ul. Skarbowców 8a, 53-025 Wrocław
Partnerzy:
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Legnicy
Fundacja Pro Mathematica we Wrocławiu
Zespół Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych we Wrocławiu
Liceum Ogólnokształcące nr XIII we Wrocławiu
Zespół Szkół Ekonomicznych w Legnicy
Honorowy patronat:
Dolnośląski Kurator Oświaty
Narodowy Bank Polski
Terminy:
zgłoszenia online do 6 lutego 2020
I etap – 25 lutego 2020
II etap – 18 marca 2020
III etap – 1 kwietnia 2020
uroczyste zakończenie – 8 maja 2020
Szczegóły konkursu
Konkurs promuje edukację ekonomiczną wśród uczniów klas 4-6 szkół podstawowych, uczy przedsiębiorczości i podejmowania decyzji dotyczących m.in. lokat, kredytów i buchalterii domowej. Honorowy patronat nad konkursem objął Dolnośląski Kurator Oświaty. Od roku szkolnego 2006/2007 odbywa się analogiczny konkurs dla starszych uczniów (początkowo gimnazjalistów, później klas VII-VIII SP).
Historia:
Konkurs odbywa się od roku szkolnego 2012/2013. Jego organizatorem był wówczas Wrocławski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Od początku jest realizowany we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Od roku 2019/20 organizację konkursu przejął Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.